×
اخبار و اطلاعیه های سمتا

گزارشی درباره فعالیت انجمن‌های هنرهای نمایشی استان‌ها/ بخش نخست ایران آماده جشنواره‌های تئاتر استانی می‌شود

سایز متن

روسای انجمن‌های هنرهای نمایشی استان‌ها از حال و هوای هنرمندان و آماده شدن برای برگزاری جشنواره‌های استانی گفتند.

به گزارش ایران تئاتر، جشنواره‌های تئاتر استانی مهم‌ترین رویداد تئاتری هراستان به شمار می‌روند که برگزاری‌شان روح تازه‌ای به کالبد تئاتر شهرستان‌ها می‌دمد تا هنرمندان با انرژی و حیاتی نو به صحنه بیایند. همه ساله این روزها هنرمندان سراسر ایران در حال آماده شدن برای حضور در جشنواره‌های استانی هستند و مسوولان و روسای انجمن‌‌ها هم در حال تلاش برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد هنری؛ به همین بهانه با روسای انجمن‌های استان‌های کشور درباره حال و هوای این روزهای استان‌شان؛ گفت‌و‌گو کردیم که بخش نخست آن پیش روی شما است:
بوشهر
جهانشیر یاراحمدی رئیس انجمن بوشهر، با اعلام اینکه فراخوان سی و ششمین جشنواره تئاتر بوشهر منتشر شده است، گفت علاقمندان تا ۲۱ شهریور مهلت دارند ثبت نام کنند.
او ادامه داد بر اساس شیوه‌نامه‌ای که امسال ابلاغ شده، ساختار برگزاری جشنواره بیشتر متمایل به انجمن‌ها است و‌ امیدواریم با حمایت مدیران کل ارشاد، جشنواره‌های استانی با کیفیت خوبی برگزار شوند.
یاراحمدی افزود گروه‌های نمایشی استان در حال آماده شدن برای حضور در جشنواره هستند.
او در پایان از رونمایی مجموعه نمایش «کلات نامه» به قلم سعید گل چمنی هنرمند استان بوشهر خبر داد.

آذربایجان غربی
امید خاکپور رئیس انجمن استان آذربایجان غربی، با اشاره به این که تا کنون منابع مالی برگزاری جشنواره سی و ششم این استان تأمین نشده است، گفت: ما هنوز فراخوان جشنواره را منتشر نکردیم.
او افزود: در ایام محرم و صفر ۱۰ نمایش خیابانی مناسبتی در اکثر شهرستان‌های استان اجرا کردیم و مورد استقبال عموم قرار گرفت.
خاکپور ادامه داد: سه جشنواره مهم دیگر هم در سطح استان ما برگزار می‌شود که هم اکنون درحال برنامه‌ریزی هستیم. جشنواره خیابانی بوکان، جشنواره زاب پیرانشهر و مونو درام مهاباد.

اردبیل
غریب منوچهری رئیس انجمن استان اردبیل و دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر این استان از انشار فراخوان خبر داد و گفت: این رویداد هنری هفته اول آبان برگزار خواهد شد.
منوچهری افزود: امسال یک بخش به علاوه جشنواره خواهیم داشت که در آن بخش، تعدادی از آثار تولید شده در طرح شهید آوینی اجرا می‌شوند. در این طرح ۱۶ اثر صحنه‌ای و ۶ خیابانی به همراه ۶ نمایشنامه تولید شده است که برخی از آن‌ها در بخش به‌علاوه جشنواره اجرا می‌شوند. همچنین در این بخش تولیدات آموزشگاه‌ها و هنرستان‌های استان هم اجرا خواهند داشت و آثار برتر در سطح استان تقدیر می‌شوند.
او تصریح کرد: احتمالا ۱۵ تا ۲۰ گروه متقاضی شرکت در جشنواره تئاتر استان اردبیل خواهند بود که حدود ۸ اثر در بخش صحنه‌ای و ۵ اثر خیابانی به جشنواره راه پیدا می‌کنند.
غریب منوچهری گفت: امسال هم مانند سه سال گذشته برای اجرا‌های جشنواره، بلیت فروشی داریم و درآمد حاصل از آن به خود گروه تعلق می‌گیرد.

خوزستان
محمد یاقوت‌پور رئیس انجمن تئاتر استان خوزستان هم تأمین نشدن منابع مالی را دلیل عدم انتشار فراخوان جشنواره تئاتر این استان دانست و گفت: مدیران باید به ثبات برسند تا بتوانیم جذب اعتبار کنیم.
یاقوت‌پور با بیان اینکه استان ما در سال گذشته بیش‌ترین تعداد اجرای عموم را داشته است، افزود: ما تلاش کردیم گروه‌های نمایشی استان را به سمتی سوق بدهیم که بتوانند کسب درآمد داشته باشند و اقتصاد این هنر رونق بگیرد. در حال حاضر تعداد آثار روی صحنه کم است که با پایان ماه صفر مجدد اجرا‌ها رونق می‌گیرند.

کرمانشاه
محمدرضا درند رئیس انجمن استان کرمانشاه از بلاتکلیفی برگزاری سی و ششمین دوره جشنواره تئاتر این استان خبر داد و گفت: به دلیل عدم تأمین مالی و بدهی‌های معوقه هنوز جشنواره امسال را کلید نزده‌ایم و فراخوانی منتشر نشده است.
او افزود: اما اجرا‌های عمومی تئاتر در استان ما همواره برقرار است و در ایام محرم و صفر هم به مدت ۱۱ روز اجرا‌های مناسبتی خیابانی داشتیم.
درند توضیح داد: ۱۱ گروه نمایشی هر روز در کرمانشاه، بیستون؛ اسلام آباد غرب، مرز خسروی و قصر شیرین، به صورت گردشی ۶ نوبت اجرا داشتند.
محمدرضا درند گفت: بازبینی آثار طرح شهید آوینی هم به زودی برگزار می‌شود که از ۱۸ مهر اجرا‌های عموم این طرح آغاز شود.

گیلان
بهمن صادق‌حسنی رئیس انجمن تئاتر استان گیلان گفت: فراخوان سی و ششمین دوره جشنواره تئاتر استانی را منتشر کرده‌ایم، علاقمندان تا ۲۰ مهر فرصت ثبت نام دارند.
او افزود: امسال بخش خیابانی را همزمان با جشنواره شهروند لاهیجان برگزار می‌کنیم و این رویداد ۱۴ آبان برگزار خواهد شد.
صادق حسنی توضیح داد: تعداد آثاری که به جشنواره راه پیدا می‌کنند با توجه به کیفیت متغیر خواهد بود ولی سقف ما ۱۰ اثر است به دلیل اینکه بتوانیم حمایت مالی درستی انجام بدهیم.
او گفت اجرا‌های عموم در گیلان با رونق زیاد با استقبال تماشاگران درحال انجام است و تمامی سالن‌های خصوصی و دولتی از همین حالا تا ۱۵ آذر پر است تا جایی که ما برای برگزاری جشنواره هم با چالش سالن خالی مواجه هستیم. اگر یکی از شرط‌های حضور در جشنواره استفاده از متن نویسنده‌های ایرانی نبود، قطعاً آثار بیشتری برای حضور در این رویداد متقاضی می‌شدند.

خراسان جنوبی
میثم صدرا رئیس انجمن استان خراسان جنوبی گفت: فراخوان هجدهمین جشنواره تئاتر استانی خراسان جنوبی منتشر شده و مهدی رحیمی خوراشادی نیز به عنوان دبیر این رویداد انتخاب شده است.
صدرا حضور دبیر این دوره از جشنواره را یکی از نقاط قوت آن دانست و افزود: مهدی رحیمی در میان هنرمندان از مقبولیت بالایی برخوردار است و خودش هم به تکریم هنرمندان بسیار اهمیت می‌دهد.
او تصریح کرد: در استان ما متأسفانه به دلیل مشکلات سالن و زیر ساخت‌ها و همچنین عدم وجود سامانه بلیت فروشی و درآمد‌زایی؛ اجرا‌های عموم کمی ضعیف است اما از طرف دبیر جشنواره برای تمام گروه‌ها و افراد فعال نمایشی دعوت‌نامه کتبی و فراخوان جشنواره ارسال شده است.
میثم صدرا درباره بخش خیابانی توضیح داد: فراخوان این بخش هم منتشر شده است اما فقط آثاری به جشنواره راه پیدا می‌کنند که دارای کیفیت مناسب باشند، حتی اگر تنها ۲ اثر این قابلیت را داشته باشند. چون کیفیت برای ما از کمیت مهم‌تر است.

همدان
مهدی حبیبی رئیس انجمن استان همدان از انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره تئاتر این استان خبر داد و گفت: جشنواره در آبان ماه برگزار می‌شود و تلاش ما این است که در خارج از مرکز استان و به میزبانی یکی از شهرستان‌های کبودر آهنگ، ملایر و... برگزار شود.
او افزود: به دلیل اینکه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به همدان بازگشته به نوعی الان در اولویت استان برگزاری این رویداد است اما جشنواره تئاتر استانی همدان هم با قدرت برگزار خواهد شد و به زودی روند آماده‌سازی را تسریع می‌کنیم.
مهدی حبیبی گفت: تا کنون ۳ اثر از همدان، ۳ اثر از ملایر، ۱ اثر از نهاوند، ۱ اثر از کبودرآهنگ و ۱ اثر از بهار برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند که پس از پایان مهلت ثبت‌نام از بین متقاضیان ۷ اثر به جشنواره راه پیدا می‌کنند.
او ادامه داد: تلاش داریم بخش خیابانی را هم برگزار کنیم و در صورت برگزاری ۶ اثر هم در بخش خیابانی خواهیم داشت.

هرمزگان
حسین کریمی رئیس انجمن استان هرمزگان و دبیر سی و ششمین جشنواره تئاتر این استان گفت: جشنواره امسال از ۲۹ آبان ماه لغایت ۲ آذرماه در شهرستان بندرلنگه برگزار می‌شود.
او افزود: سی و ششمین جشنواره تئاتر استان هرمزگان را در شهر تاریخی کنگ واقع در بندر لنگه برگزار خواهیم کرد تا از ظرفیت شهرستان‌ها هم در رویداد‌های فرهنگی و هنری استفاده شود.
کریمی گفت: بر اساس کیفیت آثاری که به دبیرخانه برسند؛ ۸ تا ۱۰ اثر را برای حضور در بخش رقابتی انتخاب خواهیم کرد.
او ادامه داد: بخش خیابانی را هم برگزار خواهیم کرد و در این بخش نیز ۶ تا ۸ اثر حضور خواهند داشت.

سیستان و بلوچستان
احمد گل بیگی رئیس انجمن استان سیستان و بلوچستان با اعلام اینکه فراخوان سی و چهارمین جشنواره تئاتر این استان منتشر شده است، گفت: جشنواره این دوره خارج از زاهدان برگزار خواهد شد. دو شهر پیشنهادی چابهار و سرآباد هستند که در حال رایزنی با فرمانداری‌ها هستیم.
او ادامه داد: آثار متقاضی حضور در جشنوار در حال آماده‌سازی هستند و دو گروه اجرای عمومشان را هم انجام داده‌اند.
گل بیگی تصریح کرد: به طور کلی با وجود تمام کمبود‌ها و عدم وجود زیرساخت‌های کافی، استان سیستان و بلوچستان در طول سال به صورت مرتب اجرا‌های عموم دارد و همین حالا هم یک اثر دفاع مقدسی روی صحنه است.

قزوین
کیوان حبیبی رئیس انجمن هنر‌های نمایشی قزوین گفت: از آنجایی که انتخابات هیات مدیره جدید استان، هفته آینده برگزار می‌شود؛ هنوز هیچ هماهنگی برای برگزاری جشنواره تئاتر استانی آغاز نشده است.
او ادامه داد: هنرمندان به طور جدی در حال تمرین و آمده شدن برای اجرای جشنواره هستند و ۲ نمایش هم در قالب طرح شهید آوینی درحال اجرا است.
کیوان حبیبی گفت: سال گذشته تئاتر شهر قزوین واقع در پارک ملت به بهره‌برداری رسید که ۴ سالن مناسب دارد و می‌تواند در جشنواره تئاتر امسال میزبان هنرمندان باشد.

برچسب ها :
2.5از4.5امتیاز
کد خبر :
news2020365408
تاریخ انتشار :
10 شهریور 1403
تعداد دیدگاه :
0
زمان تقریبی مطالعه :
15 دقیقه
سامانه شرکت های عضو
گیشه تئاتر
سامانه ثبت نام جشنواره ها
سامانه آموزشی گیشه تئاتر
نظرسنجی
نقشه آنلاین تئاتر ها
ارتباط و چت آنلاین