مدت زمان مطالعه کمتر از 1 دقیقه

کارگردان نمایش «سومین روز تابستان» مطرح کرد

▫️محسن پورقاسمی، نویسنده و کارگردان نمایش «سومین روز تابستان» با بیان اینکه در میکروتئا‌تر، دوربین به‌عنوان نماینده چشم مخاطب عمل می‌کند، افزایش کمک‌هزینه‌های این دوره را نسبت به سال‌های قبل قابل‌توجه و کمک‌کننده دانست.

sevomin-rooze-tabestan
متن خود را وارد کنید

به گزارش ایران تئاتر به نقل از تسنیم، نمایش «سومین روز تابستان» به نویسندگی و کارگردانی محسن پورقاسمی در روز یکشنبه (یازدهم تیرماه) در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک میزبان مخاطبان بود.

محسن پورقاسمی با اشاره به داستان این نمایش گفت: «نمایش «سومین روز تابستان» داستان چند نوجوان در دهه شصت است که کنجکاوی و بازی آن‌ها باعث می‌شود، دچار چالش‌های زیادی شوند.»

او ادامه داد: «پرداختن به جنگ در این داستان بیشتر در خدمت روایت به‌منظور پیشبرد قصه و به‌عنوان تاریخ دهه شصت و نوستالژی آن دوران مورداستفاده قرار گرفته است.»

این هنرمند با اشاره به تکنیک میکروتئاتر که در کارگردانی این اثر از آن بهره برده است، توضیح داد: «در میکروتئا‌تر دوربین به‌عنوان نماینده چشم مخاطب خود را تثبیت می‌کند. تصویر ماکت را زنده می‌کند و به آن‌ جان می‌دهد.»

 

پرداختن به جنگ در این داستان بیشتر در خدمت روایت به‌منظور پیشبرد قصه و به‌عنوان تاریخ دهه شصت و نوستالژی آن دوران مورداستفاده قرار گرفته است

 

پورقاسمی گفت: «در این تکنیک از وسایل و عروسک‌های کوچک استفاده کردیم و به‌طور هم‌زمان حرکت عروسک‌ها به‌وسیله دوربین ضبط شده و روی پرده پخش شدند.»

کارگردان «سومین روز تابستان» با اشاره به حضورش در دوره‌های مختلف جشنواره نمایش عروسکی توضیح داد: «من حضور در دوره‌های مختلف با دبیرهای متفاوت و عزیزی همچون بهروز غریب‌پور، مرضیه برومند و... را تجربه کرده‌‎ام و اکنون خوشحالم که در شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک به مسئولیت هادی حجازی‌فر به‌عنوان یک دبیر جوان، باذوق و هنرمند شرکت کرده‌ام.»

این هنرمند ادامه داد: «اداره کل هنرهای نمایشی و ستاد برگزاری جشنواره کاملاً در خدمت بچه‌های تئاتر هستند و تلاش می‌کنند هنرمندان شهرستان در نهایت آرامش آثارشان را روی صحنه ببرند و فرصت تماشای نمایش دیگر گروه‌ها را داشته باشند.»

او افزود: «متأسفانه تنها نقطه‌ضعف جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک در دوره‌های متفاوت عدم انتخاب آثار از میان اجراهای عمومی بوده است.»

قاسمی‌پور توضیح داد: «این موضوع باعث می‌شود اکثر نمایش‌های عروسکی با وجود هزینه گزافی که برای تولید آن‌ها صرف می‌شود؛ تنها در یک یا دو اجرای جشنواره دیده شده و پس‌ازآن به فراموشی سپرده می‌شوند.»

این هنرمند گفت: «امیدوارم اداره کل هنرهای نمایشی همچنان که در بازه زمانی جشنواره همراه و همگام با هنرمندان حرکت می‌کند، برای دیده شدن تلاش هنرمندان عروسکی در طول سال برنامه‌ریزی کند تا پرونده اجراهای عروسکی جشنواره بسته نشود و ما بتوانیم به سمت اجرای عموم برویم.»

این هنرمند با اشاره به لزوم همراهی و حمایت سازمان صداوسیما از گروه‌های هنری در بخش تبلیغات گفت: «جشنواره‌های هنری نیازمند اطلاع‌رسانی گسترده‌تری هستند؛ و قطعاً سازمان صداوسیما به‌عنوان رسانه فراگیر می‌تواند در این بخش کمک‌کننده باشد. البته لزوم حمایت صداوسیما سال‌هاست که از طرف تمامی هنرمندان بیان می‌شود اما متأسفانه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.»

 

امیدوارم اداره کل هنرهای نمایشی همچنان که در بازه زمانی جشنواره همراه و همگام با هنرمندان حرکت می‌کند، برای دیده شدن تلاش هنرمندان عروسکی در طول سال برنامه‌ریزی کند

 

پورقاسمی درباره کمک‌هزینه این دوره از جشنواره گفت: «خوشبختانه کمک‌هزینه اجرایی گروه‌های نمایشی در شانزدهمین دوره جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک نسبت به سال‌های قبل افزایش قابل‌توجهی داشته است اما شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و بالا بودن هزینه‌های تولید باعث شده است این مبالغ تنها پاسخگوی بخشی از هزینه‌ها باشد.»

او درباره داوری این دوره از جشنواره، توضیح داد: «باوجوداینکه رقابتی بودن جشنواره‌های تئاتر را دوست ندارم اما حضور کارگردانان حاضر در جشنواره به‌عنوان داور اتفاق نویی است. این اتفاق باعث می‌شود تا هنرمندان به تماشای آثار یکدیگر بنشینند و در زمان اختتامیه و اعلام آرای نهایی، شناختی بیشتر و بهتر نسبت به آثار و روند داوری نهایی آن‌ها داشته باشند.»

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک به دبیری هادی حجازی‌فر از هشتم تا شانزدهم تیر ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.

#دوربین_چشم_مخاطب

نظرات

0
نظر خود را ثبت کنید