image-کابوس نامه اهل هوا

کابوس نامه اهل هوا

  • مدت زمان: 60 دقیقه
  • صحنه ای

این نمایشنامه اقتباسی وفادار از مجموعه داستان ترس و لرز غلامحسین ساعدی است که در سال 1345 به چاپ رسیده است. در این اثر ریشه های استعماری افسانه های هرمزگان برای صحنه دراماتیزه شده و مورد نقد قرار گرفته است.کابوسنامه اهل هوا وامدار به مجموعه داستان ترس و لرز غلامحسین ساعدی است. نمایش حاضر با روش تحلیلی-توصیفی بر روی مجموعه داستان «ترس و لرز» غلامحسین ساعدی انجام گرفته است و در صدد است تا نشان دهد که در آن، می توان بازنمود گفتمان های «پسااستعماری» را مشاهده کرد. ساعدی با استفاده از افسانه های کهن و باورهای دیرین مردم جنوب ایران، و با بهره گیری از عناصر اسطوره ای نمادین، به تصویرسازی در بیان تقابل سنت و مدرنیته و دیگر مشکلات جوامع کنونی، به ویژه کشورهای جهان سوم پرداخته است. مبنا و چهارچوب نظری این نمایش بر اساس نظریات شرق شناسی«ادوارد سعید» می باشد. وی یکی از مهم ترین پژوهشگرانی است که به نقش این بازخوردها در دنیای استعماری اشاره کرده است. در این نمایش تلاش شده است به این پرسش پاسخ داده شود که آیا بازتولید و بازخوانی این اثر عاری از رویکرد انتقادی منجر به نگاه استعماری است یا خیر. بر این اساس بنا بر نظریات «شرق شناسی» ادوارد سعید بر روی شش داستان ساعدی، این نمایش در صدد است تا زمینه های سلطه گری استعمار را در اشکال گوناگون اش از جمله نقل افسانه ها و اسطوره ها، در قالب هژمونی فرهنگی نمایان سازد، و با کمک متن دراماتیک و اجرای آن بر صحنه نمایش به جزییات ظریف تر و دقیق تری در گفتمان استعمارگر و استعمار شده، بپردازد.

سانس مورد نظر:

نام نمایش:کابوس نامه اهل هوا
مدت زمان:60
نویسنده:علیرضا داوری
بیوگرافی کارگردان:

•    تخصص: نویسنده، کارگردان، مدرس تئاتر، پژوهشگر آیین و اسطوره
•    نویسنده طرح¬ رویدادها و کسب و کارهای فرهنگی هنری
•    تحصیلات: لیسانس کارگردانی دانشگاه هنر تهران
•    فوق لیسانس ادبیات نمایشی آموزش عالی هنر شیراز
•    دارای نشان درجه سه هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
•    کارشناس امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان 
•    کارشناس هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان از سال 1393
•    کارشناس هنرهای تجسمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان از سال 1396 
•    کارشناس روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان از سال 1400
•    دارای کارت صلاحیت تدریس دائم نویسندگی، کارگردانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
•    موسس و سرپرست گروه تئاتر آیینه جنوب- سال تأسیس: 1382 – شماره ثبت: (49658/89)
•    عضو هیئت رئیسه (معاون) انجمن هنرهای نمایشی شهرستان رودان؛ 86-1384 
•    مدرس دوره های آموزشی ویژه مربیان، معلمان و دانش آموزان استان هرمزگان؛ 1387  
•    رئیس انجمن فیلم و عکس شهرستان رودان؛ 1387 
•    جوان برگزیده شهرستان رودان در بخش فرهنگ و هنر؛ 1389
•    عضو شورای سیاست¬گذاری تئاتر استان هرمزگان ؛1390 
•    مدرس کارگاه های آموزش بازیگری انجمن نمایش هرمزگان از سال 1390 
•    داور پنجمین جشنواره تئاتر درسی استان هرمزگان؛ میناب، اسفندماه 1390 
•    داور نخستین جشنواره تئاتر پرواز؛ شهرستان پارسیان؛ اسفندماه 1390 
•    مدرس دوره های تخصصی تئاتر در انجمن نمایش هرمزگان از سال 1392  
•    استاد دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر خلیج فارس؛ 1392 
•    دبیر اجرائی و مسئول کمیته نقد و بررسی هشتمین جشنواره ملی کودک و نوجوان رضوی (ضامن آهو)؛ تیرماه 1393 
•    دبیر و داور هفتمین جشنواره نمایش های کوتاه استان هرمزگان؛ 1393 
•    مدرس دوره های آموزشی تئاتر ویژه پرسنل سپاه امام سجاد(ع)هرمزگان؛ 1394 
•    مدرس دوره آموزشی تئاتر؛ بازیگری؛ شهرستان بستک؛ شهریورماه 1394 
•    داور بازبین دومین جشنواره تئاتر استانی جزیره قشم؛ 1394 
•    داور بازبین سومین جشنواره تئاتر استانی جزیره قشم؛ 1395 
•    داور بازخوان و بازبین بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان هرمزگان؛
•    داور هیجدهمین جشنواره تئاتر استانی استان قزوین؛ 1395 
•    مدرس کارگاه آموزشی تئاتر؛ بازیگری؛ شهرستان پارسیان؛ فروردین ماه 1395 
•    دبیر کمیته تبلیغات یازدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی؛ بندرعباس؛ آذرماه 1396 
•    داور نخستین جشنواره تئاتر دینی و انقلابی مونولوگ انصار؛ خردادماه 1396
•    مسئول کانون منتقدان تئاتر انجمن هنرهای نمایشی استان هرمزگان؛ 1397
•    مدرس کارگاه آموزشی تئاتر ویژه مربیان آموز و پرورش؛ شهرستان جناح؛ فروردین 1397 
•    مدرس دوره آموزشی تئاتر؛ بازیگری؛ شهرستان حاجی آباد؛ بهمن ماه 1397 
•    داور بازبین نخستین جشنواره تئاتر خیابانی نور؛ رودان؛ بهمن ماه 1397 
•    کارشناس ناظر برگزاری سمپوزیوم بین¬المللی هنر و معماری شهرهای ساحلی؛ بندرعباس؛ آبان ماه 1397 
•    داور نخستین جشنواره تئاتر مستقل پانتومیم هرمزگان؛ بندرعباس؛ اردیبهشت ماه 1398
•    عضو خانه مطبوعات استان هرمزگان 
•    داور بازبین دومین جشنواره تئاتر مستقل پانتومیم هرمزگان؛ بندرعباس؛ اردیبهشت ماه 1398 
•    داور سومین جشنواره دینی و انقلابی تئاتر انصار؛ منطقه آزاد قشم؛ خرداد 1398
•    داور اولین جشنواره دینی و انقلابی مونولوگ انصار؛ منطقه آزاد قشم؛ تیرماه 1399
•    سردبیر تخصصی نشریه شماره 10 نسیم بادگیر؛ ویژه¬نامه افسانه¬ها و اسطوره¬های هرمزگان؛ 1399
•    ارائه مقاله در هشتمین سمینار بین¬المللی نمایش¬های آیینی و سنتی؛ تهران؛ آذرماه 1400
•    داور هشتمین جشنواره تئاتر استانی کرمان جنوب، 1400
•    دبیر هنری نخستین جشنواره تئاتر استانی مونولوگ سیاژن، 1400
•    مدرس رشته نمایش هنرستان هنرهای زیبای دختران منطقه آزاد قشم؛ 1400
•    سردبیر تخصصی ماهنامه فرهنگی اجتماعی سرمشق؛ سال هفتم، شماره 56؛ کرمان؛ اسفندماه 1400
•    داور دومین جشنواره استانی تئاتر خیابانی سابات؛ میناب؛ فروردین¬ماه 1401
•    دبیر برگزاری نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی نمانام برتر روستایی؛ تهران؛ تیرماه 1401
•    عضو کمیته علمی و داوری نخستین همایش ملی فرهنگ و هنر اسلامی، بندرعباس، آذرماه 1401

اجراهای نمايش؛ نويسنده و کارگردان:  ("اسم نمایش" شهر، مکان اجرا ؛ سال اجرا )
•    " پرفورمنس GBM" رودان ؛ اجرای میدانی؛ تیرماه 1383 
•    " جرقه غیرت " رودان-بندرلنگه؛ نمایش میدانی؛ شهریور ماه 1383 
•    " زندگی با نقطه های نورانی فقط با امید به عشق و با احترام به مرگ " رودان؛  سالن مجتمع فرهنگی هنری شیخ طوسی ،مرداد ماه 1384      
•    " سايه هايی در باد " رودان؛ سالن مجتمع فرهنگی هنری شیخ طوسی ،مرداد ماه 1385 
•    " آواز مترسک زمین های خشک انتظار " رودان-میناب-زاهدان-تهران؛. سالن شیخ طوسی- فرهنگسرای شهید بهشتی-تالار اصلی زاهدان-تالار محراب؛ آبان و بهمن ماه 1389 
•    " سنگار " بستک؛ سالن پیامبر اعظم؛ شهریورماه1391 
•    " بی بری " بندرعباس-زاهدان-تهران؛ سالن فرهنگسرای طوبی ،پلاتو آفتاب بندرعباس- پلاتو حوزه هنری زاهدان، کارگاه نمایش تئاتر شهر؛ مهرماه- آبان ماه و بهمن ماه 1392 
•    " غزل پری دريايی" بندرعباس- مشهد-تهران، پلاتو آفتاب؛ پلاتو تئاتر شهر، پلاتو انتظامی ایرانشهر؛ شهریورماه- مهرماه و بهمن ماه 1393 
•    " آهو اگر نهال تازه سال شکننده جوانی بود بر گور من بکارش " بندرعباس، اهواز، خرمشهر، تهران، مشهد؛ پلاتو آفتاب؛ تالار مهتاب و خلیج فارس؛ تالار سنگلج ؛ خرداد ماه، مهرماه و بهمن ماه 1394 
•    " رنجترانه های سیما " بندرعباس؛ پلاتو آفتاب؛ مهرماه 1394 
•    " پنجگانه خون، خور و ملمداس" بندرعباس- تهران؛ پلاتو آفتاب، فرهنگسرای طوبی- تالار قشقایی تئاتر شهر، آبان ماه و بهمن ماه 1395   
•    " موغلی پنا" پارسیان- بندرعباس- تهران- بهبهان؛ سالن پیامبر اعظم- پلاتو آفتاب- تالار حافظ-  تالار آفاق؛ تیرماه، مهرماه، بهمن ماه 1396 و دیماه 1397 
•    "کابوسنامه اهل هوا" رودان، بندرعباس؛ سی و سومین جشنواره تئاتر استان هرمزگان؛ پلاتو آفتاب؛ آبان¬ماه 1401

آثار منشر شده و مقاله¬های پژوهشی: 
•    مجموعه داستان دنباله دار" گزارش قرن" در هفته نامه سفیر جنوب، هفته نامه محلی هرمزگان ، 18 قسمت؛ 1387 
•    ویژه نامه "ديباچه ماتم"پژوهشی در معرفی نوحه سرایان شهرستان رودان و جمع آوری نسخه های نایاب؛ 1389 
•    مجموعه نقدهای بر نمایش¬های اجرا شده سال 1391 تئاتر ایران در هفته نامه صبا 
•    مقاله "جايگاه نقد و منتقد در تئاتر هرمزگان" مجله نمایش؛ شماره 166؛ صفحه53؛ تیرماه1392 
•    مقاله "نگاهی بر آسیب های تئاتر هرمزگان"مجله نمایش؛ شماره 166؛ صفحه 66؛ تیرماه 1392 
•    مقاله "انعکاس مراسم آيینی زار در 8 اثر شاخص تئاتر هرمزگان از سال 1350 تا 1390 ه.ش" ماهنامه نسیم بادگیر؛ شماره هفتم؛ بهار 1397 
•    مقاله "بررسی جنبه¬های دراماتیک و نمایشی اسطوره ملمداس با رویکرد آنالیز اولیه و آناتومی اسطوره¬های مشابه"؛ بخش پژوهش سومین جشنواره منطقه¬ای نمایش¬های آئینی و سنتی نرگس ارغون بهبهان؛ 1397
•    مقاله "سیر دگرديسی تئاتر در بندرعباس" ماهنامه نسیم بادگیر؛ شماره هشتم؛ تابستان 1397 
•    کتاب "موغلی پنا" ناشر مؤلف؛ اردیبهشت 1398 
•    کتاب مجموعه نمایشنامه "پنجگانه خون، خور و ملمداس"؛ نشر نسیم بادگیر؛ خرداد 1399 
•    مقاله "بررسی جنبه¬های تاریخی نمایش خاله رورو به مثابه رویاهایِ جمعی زنان هرمزگان»؛ پژوهشنامه فرهنگی هرمزگان؛ سال نهم؛ شماره 18؛ 1399 
•    مقاله "بررسی جنبه¬های دراماتیک و نمایشی افسانه ملمداس با رویکرد آنالیز اولیه آناتومی افسانه¬های مشابه (سیرن، لورلی، روسالکا)"؛ اولین همایش ملی تئاتر و ارتباط فرهنگی؛ شهریورماه 1400
•    مقاله "خوانش پسااستعماری افسانه¬های هرمزگان در مجموعه داستان «ترس و لرز» غلامحسین ساعدی (بر اساس دیدگاه¬های ادوارد سعید)"؛ اولین همایش ملی تئاتر و ارتباط فرهنگی؛ شهریورماه 1400
•    کتاب "دانشنامه ملمداس"؛ نشر نسیم بادگیر؛ مردادماه 1402
•    "بررسی جنبه¬های نمایشی و دراماتیک افسانه ملمداس" هشتمین سمینار بین¬المللی نمایش¬های آیینی و سنتی؛ تهران، 14 تا 16 آذرماه 1400؛ تالار مشاهیر تئاتر شهر

جوايز  / تئاتر: 
•    "قصه های درگوشی" علیرضا داوری؛ رتبه کارگردانی، رودان؛ ششمین جشنواره تئاتر شهرستان؛ بهمن ماه 1381 
•    "انتهای خیابان کارداش حیران" حسین درویشی؛ اول طراح بروشور ؛ بندرعباس؛ پانزدهمین جشنواره استانی سوره؛ 1381 
•    "جرقه غیرت" علیرضا داوری؛ اول نویسندگیو دوم کارگردانی؛ بندر لنگه؛ چهارمین جشنواره خیابانی خلیج فارس، شهریور 1383 
•    "زندگی با نقطه های نورانی" علیرضا داوری؛ برگزیده طراحی صحنه و لباس؛ رودان؛ هفتمین جشنواره تئاتر شهرستان؛ بهمن ماه 1383 
•    " ضیافت " سعید موحدی؛ اول طراحی صحنه، برتر نور، برتر موسیقی، اول پوستر و بروشور؛ بندرعباس، دومین جشنواره معلولین خلیج فارس، دیماه 1386 
•    "انتظار طولانی" علیرضا داوری؛ اول کارگردانی، برگزیده طراحی لباس؛ میناب، بیست و دومین جشنواره تئاتر استان هرمزگان، آبان 1389  
•    " آواز مترسک  زمین های خشک انتظار" علیرضا داوری؛ اول کارگردانی ،اول نویسندگی ،اول طراحی لباس؛ زاهدان؛ بیست و چهارمین جشنواره تئاتر منطقه ای؛ 1389 "سنگار" سوم نویسندگی؛ بستک؛ بیست و چهارمین جشنواره تئاتر هرمزگان؛ 1391 
•    "سنگار" برتر نویسندگی؛ تهران؛ سی و یکمین جشنواره تئاتر بین المللی فجر ؛ 1391 
•    "بی بری" اول نویسندگی، دوم کارگردانی؛ بندرعباس؛ بیست و پنجمین جشنواره تئاتر هرمزگان، مهرماه 1392 
•    "بی بری" تقدیر کارگردانی، نویسندگی، طراحی صحنه؛ زاهدان؛ بیست و پنجمین جشنواره تئاتر منطقه ای، آبان ماه 1392 
•    "بی بری" تندیس بهترین طراحی صحنه؛ تهران؛ سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، بهمن 1392 
•    "غزل پری دريايی" اول نویسندگی، دوم کارگردانی، برتر طراحی پوستر و بروشور؛ بندرعباس؛ بیست و ششمین جشنواره تئاتر  هرمزگان، شهریور 1393  
•    "غزل پری دريايی" اول نویسندگی، سوم کارگردانی، برتر طراحی موسیقی؛ مشهد؛ بیست و ششمین جشنواره تئاتر منطقه ای؛ آبان 1393  
•    "فعال حوزه آموزش تئاتر استان هرمزگان" دیپلم افتخار ؛ بندرعباس؛ اردیبهشت تئاتر سال 1393 
•    "گروه تئاتر برتر صحنه ای سال هرمزگان" دیپلم افتخار؛ بندرعباس؛ اردیبهشت تئاتر 1393 
•    "آهو اگر نهال تازه سال شکننده جوانی بود بر گور من بکارش" دیپلم افتخار نویسندگی، کارگردانی، طراحی صحنه، موسیقی؛ اهواز؛ دهمین جشنواره بین المللی تئاتر رضوی (بخش دانشجویی)؛ اردیبهشت 1394 
•    "گل محمد منتیل پا"سوم نویسندگی؛ خرمشهر؛ هجدهمین جشنواره ملی فتح خرمشهر؛ خرداد 1394 
•    "رنجترانه های سیما" رتبه اول نویسندگی، سوم کارگردانی، برتر طراحی بروشور و پوستر؛ بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان هرمزگان؛ مهرماه 1394 
•    "موغلی پنا" رتبه دوم کارگردانی و دوم نویسندگی؛ سومین جشنواره تئاتر آیینی سنتی ارغون؛ بهبهان؛ دیماه 1397 
•    "اهریمن اهورای من"؛ نخستین جشنواره نمایشنامه¬نویسی اماره (ویژه استاد خسرو حکیم رابط)؛ تهران- مجموعه تئاتر شهر؛ اردیبهشت 1401

جوايز  /  پژوهش: 
•    "بررسی جنبه¬های دراماتیک و نمایشی اسطوره ملمداس با رویکرد آنالیز اولیه و آناتومی اسطوره مشابه"؛ مقاله برتر؛ بخش پژوهش سومین جشنواره منطقه¬ای نمایش¬های آئینی و سنتی نرگس ارغون بهبهان؛ 1397
•    "بازی¬های نمایشی زنانه، یک الگو برای نمایشنامه¬نویسی کودک" رتبه اول؛ چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان مهر دزفول (بخش مقاله و پژوهش)، 1400
•    

جوايز  /  داستان: 
•    "خواب خوش خیال حوری" داستان کوتاه؛ تقدیر نویسندگی؛ دومین جشنواره منطقه ای داستان کوتاه مکران؛ 1396 
•    "غزل پری دريايی" داستان کوتاه؛ رتبه اول؛ سومین جشنواره منطقه ای داستان کوتاه مکران؛ 1397 

 

سایر عوامل: اجرای موسیقی: علی پیلارام، عبدالرضا سهرابی، حسین اصیلی، مهرداد ذاکری، مهدی ناصری، میترا سالاری نسب
 مدیر تولید: سیما پورسالاری 
مشاور هنری: مجید جمشیدی 
 اجرای نور: حسین رمضان نیا 
 طراح لوگوتایپ: امین صادقی
 تصویرسازی: فرح امینی
 خیاط: فرشته فولادی

بازیگران:محمد علی قویدل فرد، عبدالرضا بلوچ نژاد، جواد انصاری، سعید حسن زاده، فرشاد اسلامی، مریم سالاری نسب، سعیده زارعی
خلاصه داستان: این نمایشنامه اقتباسی وفادار از مجموعه داستان ترس و لرز غلامحسین ساعدی است که در سال 1345 به چاپ رسیده است. در این اثر ریشه های استعماری افسانه های هرمزگان برای صحنه دراماتیزه شده و مورد نقد قرار گرفته است.کابوسنامه اهل هوا وامدار به مجموعه داستان ترس و لرز غلامحسین ساعدی است. 
نمایش حاضر  با روش تحلیلی-توصیفی بر روی مجموعه داستان «ترس و لرز» غلامحسین ساعدی انجام گرفته است و در صدد است تا نشان دهد که در آن، می توان بازنمود گفتمان های «پسااستعماری» را مشاهده کرد. ساعدی با استفاده از افسانه های کهن و باورهای دیرین مردم جنوب ایران، و با بهره گیری از عناصر اسطوره ای نمادین، به تصویرسازی در بیان تقابل سنت و مدرنیته و دیگر مشکلات جوامع کنونی، به ویژه کشورهای جهان سوم پرداخته است. مبنا و چهارچوب نظری این نمایش بر اساس نظریات شرق شناسی«ادوارد سعید» می باشد. وی یکی از مهم ترین پژوهشگرانی است که به نقش این بازخوردها در دنیای استعماری اشاره کرده است. در این نمایش تلاش شده است به این پرسش پاسخ داده شود که آیا بازتولید و بازخوانی این اثر عاری از رویکرد انتقادی منجر به نگاه استعماری است یا خیر. بر این اساس بنا بر نظریات «شرق شناسی» ادوارد سعید بر روی شش داستان ساعدی، این نمایش در صدد است تا زمینه های سلطه گری استعمار را در اشکال گوناگون اش از جمله نقل افسانه ها و اسطوره ها، در قالب هژمونی فرهنگی نمایان سازد، و با کمک متن دراماتیک و اجرای آن بر صحنه نمایش به جزییات ظریف تر و دقیق تری در گفتمان استعمارگر و استعمار شده، بپردازد.

theater-terms-conditions

قوانین و مقررات عمومی

خرید بلیت از سایت گیشه تئاتر، به منزبه قبول قوانین و مقررات سایت می باشد.
مطالعه قوانین و مقررات